قیمت نهایی : تومان0
قیمت نهایی : تومان0

سنسور دور موتور که به آن‌ سنسور موقعیت میل لنگ هم گفته می‌شود یکی از اصلی ترین قطعات الکتریکی نسبتاً مدرن در خودروهای انژکتوری است. این قطعه در موتور خودروهای درون سوز تمامی اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی پیستون و همچنین سرعت های دورانی میل لنگ را جمع آوری می‌کند. سپس این داده‌ها را به مرکز واحد کنترل الکترونیک موتور خودرو یا همان ECU انتقال می‌دهد. در نهایت موتور با کمک این داده‌ها سایر فرآیندهای موتور و از همه مهم‌تر سامانه جرقه زنی و پاشش صحیح بنزین را مدیریت می‌کند.

علائم خرابی سنسور دور موتور

  • روشن نشدن خودرو هنگام استارت زدن
  • خاموش و روشن شدن متناوب موتور حین رانندگی (نشان دهنده مشکلات برق رسانی به سنسور)
  • روشن شدن چراغ چک موتور (در صورت تشخیص خرابی سنسور از سوی کامپیوتر ماشین)
  • مشکل در شتاب گیری خودرو به دلیل ناتوانی در تنظیم زمان جرقه زنی و پاشش سوخت در موتور
  • لرزش موتور و به گوش رسیدن صدای غیر عادی از آن به ویژه در دور موتور کم
  • افزایش بیش از حد مصرف سوخت به دلیل عدم تنظیم میزان پاشش سوخت انژکتور

راهنمای عیب یابی سنسور موقعیت میل لنگ

وقتی سنسور دور موتور خراب شود، با استارت زدن عقربه دور موتور روی صفر باقی می ماند. در این حالت با استفاده از دستگاه دیاگ می توان خطای مربوط به خرابی این سنسور را تشخیص داد.

راه دیگر، اندازه گیری مقاومت الکتریکی پایه های سنسور موقعیت میل لنگ است. برای این منظور باید از دستگاه اهم متر یا مولتی متر استفاده کنید. در صورت استفاده از مولتی متر، حتما آن را روی حالت اندازه گیری مقاومت قرار دهید. دو سیم در این دستگاه وجود دارد که با متصل شدن به پایه های سنسور، مقاومت الکتریکی آن روی نمایشگر دستگاه نقش می بندد. برخی از سنسورهای دور موتور، پایه قهوه ای رنگ دارند. در این حالت مقاومت الکتریکی باید بین 380 تا 420 اهم باشد. در مقابل بعضی دیگر از سنسورها پایه مشکی رنگ دارند. مقاومت الکتریکی در این حالت باید بین 80 تا 950 اهم باشد. در صورتی که هر عددی غیر از این اعداد نمایش داده شود، نشان دهنده خراب بودن سنسور است. معمولا سنسورهای دور موتور قابلیت تعمیر ندارند. تعمیرکار ابتدا گرد و غبار نشسته روی این قطعه را تمیز می کند و اگر مشکل با این کار حل نشد، باید نسبت به جایگزین کردن سنسور با قطعه جدید اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cart
Your cart is currently empty.
X
سوالی دارید؟ از ما بپرسید