قیمت نهایی : تومان0
قیمت نهایی : تومان0

که یکی از آن ها پمپ بنزین است ECM خودروی شما طبق نیاز محفظه احتراق، به پمپ بنزین سیگنال ارسال می کند تا به همان میزان سوخت به سیلندر ها برسد ECM  این کار را به وسیله ی یک رله که همان رله دوبل است انجام می دهد. وقتی که جریان به رله دوبل می رسد، سیم پیچ های داخل رله دوبل مقاومت ایجاد می کنند و نسبت به مقاومت ایجاد شده جریان وارد پمپ بنزین می شود.

رله دوبل دروازه بین کامپیوتر خودرو و سیستم سوخت رسانی است.

علائم خرابی رله دوبل چیست

قبل از تعویض یا خرید رله دوبل، مطمئن شوید که نشانه های شما با نشانه های خرابی رله دوبل مطابقت دارد.

  1. شما نمی توانید ماشین را روشن کنید

خودرو در هنگام استارت زدن روشن نمی شود و این شایع ترین علائم خرابی رله دوبل است. وقتی که محفظه احتراق سوخت نداشته باشد طبیعتا خودرو روشن نمی شود.

در هنگام چرخاندن سوییچ، باید از قسمت زیر داشبورد صدای تیک را بشنوید. اگر این صدا را نمی شنوید و خودرو روشن نمی شود احتمالا رله دوبل سوخته است.

  • 2-   چراغ چک خودرو روشن است

اگر خودرو مشکل مکانیکی یا برقی داشته باشد، چراغ چک روشن می شود. وقتی این چراغ روشن است و خودرو روشن نمی شود، اولین علامت شما برای خرابی رله دوبل است.

در ابتدا همیشه رله دوبل را بررسی کنید. چون رایج ترین دلیل روشن نشدن خودرو است و بررسی آن چند دقیقه بیشتر زمان نمی برد.

  • شتاب قوی و شتاب ضعیف

این مشکل معمولا زمانی اتفاق می افتد که رله دوبل نیم سوز شده باشد. در این حالت رله دوبل به صورت عادی قطع و وصل نمی کند و می تواند باعث افزایش شتاب ناگهانی شود.

این اختلال می تواند فورا دور موتور را بالا ببر یا اینکه اصلا خودرو روشن نشود. توجه به این نکته مهم است که رله دوبل  شاید به صورت ناگهانی خراب نشود و یک روز از کار بی افتد و روز دیگر سالم باشد.

  • پمپ بنزین بدون سر و صدا

هنگامی که می خواهید خودرو را روشن کنید باید دو الی سه ثانیه صدای پمپ بنزین که در حال انتقال سوخت به موتور است را بشنوید.

اما اگر صدای “تیک” از قسمت جلوی ماشین را می شنوید ولی صدای پمپ بنزین را نمی شنوید،پس مشکل از پمپ بنزین است.

عیب یابی رله دوبل

رله دوبل کجای خودرو قرار دارد

محل قرار گیری رله دوبل خودرو های ایرانی

در خودرو های مختلف جای رله دوبل متفاوت است اما معمولا در دو نقطه زیر قرار دارد

.زیر کاپوت و کنار جعبه فیوز و ECU

.زیر داشبورد و سمت سرنشین

مثلا بین خودرو های ایرانی، محل قرار گیری رله دوبل پژو 405 نزدیک رادیاتور در سمت راننده است

رله دوبل پژو 206 در محفظه BM34 و به صورت یک تکه است. یعنی پژو 206 رله دوبل مجزا ندارد.

دو رله دوبل موتور ملی یا سمند EF7 در کنار ECU خودرو قرار دارند. اولین رله با سوکت زرد مربوط به برق کوئل و رله دوم با سوکت مشکی مربوط به برق پمپ بنزین است.

رله دوبل پراید در کنار باطری خودرو قرار دارد.

رله دوبل زانتیا، پیکان و پژو آردی در محفظه ECU قرار  دارد.

در خودروی تندر90 (L90 یا ال نود) یک جعبه سیاه رنگ در کنار موتور خودرو وجود دارد که داخل آن رله ها و فیوز های مختلفی وجود دارد. دو جفت رله قهوه ای روشن در قسمت بالایی جعبه فیوز است که دو رله ی بالاتر مربوط به سوخت رسانی و پمپ بنزین است (1047 رله های شماره236 و 238)

چه چیزی باعث خرابی و سوختن رله دوبل می شود

نقص فنی در دیگر اجزای سیستم سوخت یا برق خودرو می تواند موجب خرابی رله دوبل شود اما شایع ترین علت خرابی رله دوبل فرسودگی آن در گذر زمان است.

اما اگر برای چندین بار متوالی مجبور به تعویض رله دوبل شده اید حتما دیگر اجزای سیستم را نیز چک کنید. برای این کار پایه های رله دوبل خراب را بررسی کنید و به دنبال نشانسوختگی یا آب شدگی در کنار یکی از پپایه های آن باشید. پس از این کار طبق نقشه ی الکتریکی رله قسمتی که مربوط به پایه ی خراب رله دوبل است را پیدا کنید و نسبت به رفع ایراد آن اقدام کنید.

برای مثال در اکثر موارد وقتی پمپ بنزین معیوب باشد آمپر بالایی می کشد و همین علت باعث آب کردن پایه ی رله دوبل است.

تست رله دوبل

تا وقتی که خودروی شما روشن می شود و سوخت رسانی به درستی انجام می شود،رله دوبل سالم است. اما برای تست سلامت رله دوبل می توانید از اهم متر استفاده کنید.برای تست به وسیله اهم متر باید: رله دوبل 15 پایه دارد که دو دو ردیف 8 و 7 تایی قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cart
Your cart is currently empty.
X
سوالی دارید؟ از ما بپرسید